کارت اسکازی – SCSI :

 کارت اسکازی – SCSI دستگاهی ست که برای اتصال یک یا چند دستگاه  SCSI به کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد که به طور معمول آن را کنترلر   SCSI می نامند، که صرفاً به عنوان هر یک از اجزای پروتکل  SCSI می توان به نام یک کنترلر نامید به این معنی که کلیه دستگاه های SCSI یک کنترلر دارا می باشد (کنترل کننده  SCSI)، در حالی که آداپتور هاست (برخلاف، به طور مثال، یک هارد دیسک یا سی دی رام) مسئول انتقال داده ها بین گذرگاه      SCSI و ورودی و خروجی کامپیوتر می باشد. آداپتورهای  SCSI یک آداپتور ارزشمند برای پورت های SCSI می باشد.

کارت های مدرن SCSI از مدرن ترین کارت های PCI می باشند که هم 32 و هم 64 بیتی هستند. کارت اسکازی – SCSI قدیمی تر که پایه 16 بیتی ISA یا 32 بیتی VESA و EISA می باشند، غیرعادی نیست که یک آداپتور SCSI که برای یک مادربورد PC به صورت یک قطعه داخلی ساخته شود. اما به هر حال این روش، بورد را گران تر می کند و معمول تر آن است که آداپتور SCSI را به عنوان یک جزء جداگانه خارجی که به راحتی می تواند جایگزین و یا به دستگاه دیگری متصل شود، مورد استفاده قرار گیرد.

انواع کارت اسکازی – SCSI :

  • کارت اسکازی – SCSI  ، کارتی ساده که نسبتاً عملکرد پایینی دارد و یک راه ارزان برای اتصال به سیستم های   SCSI می باشد که چندان به پهنای باند بالایی نیاز نمی باشد، مخصوصاً برای درایوهای   CD-ROM ها و اسکنر ها. قیمت های آن ها متفاوت است اما تا حدود سال 2000، معمولاً در حد 40 دلار بوده است. اما اکنون بسیار نادر و کمیاب می باشد. کنار گذاشته شدن اسلات   ISA و اضافه شدن مقداری هزینه به توسعه و بهبود تکنولوژی یک جزء (قطعه) (به ویژه در مورد   CD-ROM و ضبط CD) کمک شایانی کرد و منجر به ظهور USB گردید که هزینه های غیرضروری بیشتر اسکنرها و واسط های SCSI را حذف می نماید.
  • کارت اسکازی – SCSI، های  High-end به منظور کارایی بسیار بالا طراحی گردیده اند. معمولاً برای هارد دیسک های با سرعت بالا، به ویژه برای مواردی که نیاز به چندین درایو دارید با سرعت بسیار بالا (در سرورهای) می باشد که از نظر قیمت نیز بسیار گران است، و تقریباً   200 دلار یا بیشتر می باشد. با پیدایش ATA سریالی، کاهش استفاده از کارت های High-end را انتظار می رود. اما در حال حاضر چنین انتظاری در آینده نزدیک گمانه زنی نمی شود.

مدلهای کارت اسکازی – SCSI :