مقاله

تفاوت بین HDD و SSD

تفاوت بین HDD و SSD

تفاوت بین هاردهای معمولی و SSD

هنگامی که صحبت از فضای ذخیره سازی دیتا در یک کامپیوتر می شود منظور همان دیسک سخت یا هارد دیسک از نوع HDD و SATA و SSD می باشد. هارد دیسک ها در واقع صفحات فلزی با سطح مغناطیسی هستند که بخش عمده ای از داده های شما را ذخیره می کنند.

زمانی که کامپیوتر بخواهد به داده های موجود در هارد دیسک دسترسی پیدا کند قطعه ای با نام هد که دارای سر سوزنی شکل بوده و عمل خواندن و نوشتن را در محل های قرار گیری داده ها انجام می دهد. اعداد و حروف مندرج بر روی هارد دیسک به منزله نمایش نوع هارد دیسک از لحاظ ساتا بودن یا ide بودن و نمایش ورژن ساتا نیز می باشد و همینطور سرعت هد خواندن و نوشتن و قدرت موتور هارد که می تواند 4500RPM یا 7200 باشد و اینکه هارد سه اینچ یا پنج اینج است را به همراه تعداد سیلندرهای هارد نشان می دهد.

هارد داخل کیس کامپیوتر که از نوع مدل 3.5 اینچی می باشد که جزء هارد اینترنال یا داخلی محسوب می شود و مدل 2.5 اینچ مختص لبتاب بوده و نوعی اکسترنال شناخته می شود و اتصال اینگونه هاردها از طریق کابل USB یا IDEA و یا SATA انجام می پذیرد و البته مبدل هایی برای تبدیل نوع هاردها نیز وجود دارد که عمل تبدیل بین آنها مثل ساتا به USB را فراهم می سازد.

تفاوت بین HDD و SSD

دسترسی سریع به اطلاعات

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در hdd  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write  میکند و در hdd  ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این است که منتظر این بماند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما در هارد های ssd  بر خلاف hdd  ها میباشد

Ssd  ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این میتواند سرعت بارگذاری یا بوت شدن سیستم را تا چندین برابر کاهش دهد و سیستم عامل با سرعت بالاتری اجرا شود.

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

در هارد های hdd بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر ، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان ، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارهای ssd این مشکل برطرف شده و به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح nand استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند .

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا میباشد به طوری که hdd ها حدودا 6وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا 4 وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به 2وات کاهش پیدا میکند

اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

تفاوت هارد HDD و SSD در ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری ssd ها 2برابر hdd ها بر اساس مقیاس اندازه گیری مقاوت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات میباشد . طول عمر ssd  ها حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های hdd حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است .

تولید صدای هارددیسک

تفاوت هارد HDD و SSD در تولید صدای هاردهایی که از تکنولوژی hdd استفاده میکنند دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

وزن هارد

تفاوت هارد HDD و SSD وزن هاردهای hdd حدودا 750 گرم و هارد های ssd حدودا 80گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها نکته حائز اهمیتی است و همپنین حجم کمتری میگیرند.

 سرما و گرما

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس میباشد.

HDD vs SSD
HDD vs SSD

هاردهای معمولی

SATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment است. نوعی دستگاه ذخیره سازی انبوه یا همان هارد دیسک است که رابط ساتا امروزه جایگزین کابل های قدیمی ATA یا IDE بوده و از کابلهای ریبون با پنهای کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و اسمبل کردن آن به خاطر داشتن سوکت بست دار در کامپیوتر آسان است.

برای سرعت بخشیدن انتقال اطلاعات بین هارد و کامپیوتر در سال 2003 این هارد ها پا به عرضه گذاشتند که سرعت متوسط انتقال داده در هاردهای ساتا به 150mb بر ثانیه می رسد در گذشته به این گونه هارد PATA گفته میشد که P همان Parallel است به بعدها حرف P به S یعنی Serial به این معنی که پشت سرهم و متوالی کار می کند و سریعتر از هاردییست که به صورت موازی کند. در کارکرد موازی برای صرفه جویی در وقت چندین کار به صورت موازی و همزمان انجام میشد ولی در حالت متوالی یا پی در پی ابتدا یک کار آغاز می شود سپس کار دیگر انجام میگرفت.

معرفی کابل و پورت ساتا(SATA)

در واقع همان کابلی است که یک سر آن به هارد و یک سر دیگر آن به مادربورد وصل می شود و به شکل L می باشد. اگر مادربورد شما ساتا باشد از این کابل برای متصل کردن هارد و دی وی دی رایتر به مادربورد استفاده می شود. همچنین اگر IDE باشد از از کابل IDE استفاده می شود. به قدری این تکنولوژی پیشرفت کرد که نسل های بعدی آن یعنی SATA2 و SATA3 هم ساخته شدند که از سرعت مطلوبی برخوردار هستند.

هارد SSD

هاردهای ssd یا حافظه های حالت جامد امروزه نسل پیشرفته حافظه های جانبی می باشند. هیچگونه دیسک گردان و متحرکی درون این حافظه ها وجود ندارد و همین امر تفاوت اصلی آن با دیگر هاردها مقطعات به کار رفته شده همانند سایر مموری ها دارای مدارات مجتمعی هستند و اطلاعات موجود را با سرعت بالایی می خوانند.

هارد SSD

این گونه هاردها در برابر ضربه مقاوم بوده و نسبت به سایر ذخیره سازها در کارکرد بی صدا و بدون استفاده از برق می توانند داده ها را در خود ذخیره کنند. اطلاعات در ssd به صورت بلوک های مخصوص ذخیره و نگهداری می شوند و هر وقت کامیپوتر به داده خاصی در هارد نیاز داشته باشد سریعا آن را یافته و در اختیار رایانه می گذارد. بالاترین کارایی SSD عمل دسترسی به داده ها بدون دخالت واسطه و به صورت مسقتیم می باشد. همین امر باعث افزایش سرعت دسترسی در این گونه هاردها شده؛ و بخاطر همین یکی از مزیت های SSD نسبت به هارد دیسک های سنتی محسوب می شود.

هارد SSD به چند روش می تواند سرعت یک کامپیوتر را افزایش دهد.

  • کاهش زمان بالاآمدن سیستم یا بوت
  • اجرای سریع نرم افزارها
  • ایجاد اسناد جدید و ذخیره آنها در رایانه بدون اتلاف زمان و سرعت در انتقال و کپی فایل ها
  • و…