مقاله

هارد اسکازی (SCSI)

هارد اسکازی (SCSI)

هارد اسکازی (SCSI) به طور معمول در دستگاههای قدیمی همانند دستگاههای لیتوگرافی، MRI، تجهیزات پزشکی، سرورهای قدیمی و دستگاههای مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد. 

هارد SCSI یک درایو ذخیره سازی است که از سیستمی متفاوت از سیستمی که در اکثر رایانه های خانگی وجود دارد استفاده می کند. مزیت اصلی آن این است که چندین درایو را می توان به یک اتصال “زنجیره ای” متصل کرد.

همچنین سرعت انتقال داده های سریع تری را ارائه می دهد، اگرچه این تفاوت اغلب در تئوری بیشتر از عملی است. SCSI به ویژه برای سرورها و سایر سیستم های کامپیوتری طراحی شده برای استفاده 24 ساعته مناسب است.

SCSI مخفف عبارت Small Computer System Interface است. معمولاً به صورت مخفف و با عنوان “scuzzy” تلفظ می شود. این سیستم را می توان برای اتصال دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار داد، اگرچه اکثر مصرف کنندگان معمولاً از هارد اسکازی بیشتر استفاده می کنند تا دستگاه های دیگر اسکازی .

مشخصات هارد اسکازی

بزرگترین تفاوت بین هارد اسکازی (SCSI) و هاردی از نوع SATA یا ATA این است که با SCSI، یک پردازنده روی خود درایو وجود دارد. این بدان معناست که عملکرد درایو به مشخصات رایانه بستگی ندارد.

این مورد همیشه عیبی برای کاربران خانگی به شمار نمی رود. اما می‌تواند برای کاربران شرکتی که به دلایل اقتصادی نیاز به استفاده از ماشین‌های با مشخصات پایین دارند، یک مزیت مهم باشد.

می توان از یک آداپتور مخصوص برای اتصال بیش از یک هارد SCSI به یک اسلات روی مادربرد کامپیوتر استفاده کرد. هر آداپتور می تواند تا 15 درایو را پشتیبانی کند. هر درایو دارای یک جامپر سوئیچ است که می تواند از 0 تا 15 تنظیم شود.

هاردها باید روی یک عدد متفاوت تنظیم شود تا از درگیری جلوگیری شود. توانایی استفاده از چندین درایو به ویژه برای سیستم هایی که به امکانات بکاپ گیری مداوم نیاز دارند مفید است.

یک هارد اسکازی (SCSI) معمولاً بسیار گرانتر از درایو SATA یا ATA با همان ظرفیت است. از آنجایی که بخشی از هزینه از اجزایی تشکیل می شود که به جای تامین فضای ذخیره سازی، درایو را کنترل می کنند، قیمت درایو SCSI به ندرت با ظرفیت آن متناسب است. این می‌تواند نابرابری‌های قیمتی حتی بیشتر را ایجاد کند. به عنوان مثال، یک درایو SCSI ممکن است چهار برابر یا بیشتر از یک درایو SATA که ظرفیت آن دو برابر است، قیمت داشته باشد.

هارد اسکازی (SCSI) از لحاظ تاریخی سرعت انتقال داده‌های سریع‌تری نسبت به انواع دیگر هارد دیسک‌ها داشته‌اند، اگرچه این فاصله با گذشت زمان کمتر شده است. یک هارد دیسک SCSI نیز معمولاً با سرعت بالایی می چرخد ​​که می تواند زمان خواندن، نوشتن و دسترسی به داده ها را کوتاه کند.

درایوهای SCSI نیز به جای انواع درایوهای رقیب که برای استفاده از رایانه شخصی چند ساعت در روز طراحی و قیمت گذاری شده اند، برای کار مداوم مناسب تر هستند.

این مزایا و قیمت بالا به این معنی است که درایو SCSI معمولاً برای سیستم هایی که به طور دائم روشن هستند و به شدت مورد استفاده قرار می گیرند مانند سرورها مناسب است.

انواع هارد اسکازی (SCSI)

هارد اسکازی (SCSI) سرعت بسیار بیشتری نسبت به هاردهای SATA , IDE ارائه می دهد. همیچنین برای تامین سرعت انتقال و همینطور پایین آمدن سرعت دستری به بلوک های ذخیره سازی در دیسک، با سرعتهای بالاتری نیز چرخش داد.

هاردهای سیستمهای خانگی یا اداری ساده معمولا 7200Rpm چرخش دارند که این اعداد در هارد اسکازی در هاردهای معمولی و ساده تر ۱۰ هزار دور در دقیقه یا به صورت اختصار 10K می باشد.

در هاردهای گرانتر و نیاز به حداقل تاخیر در خوانش اطلاعات این مقدار به ۱۵ هزار دور در دقیقه یا اصطلاحا 15K نیز میرسد. هاردهای با سرعت چرخش دیسک بالاتر مصرف برق بیشتری داشته، نیاز به خنک کنندگی بیشتر داشته و همچنین صدای بیشتری تولید می کنند. به همین دلیل نیاز هست در اتاقهای مخصوص نگهداری سرورها (server room) یا دیتاسنتر نگهداری شوند.

هارد اسکازی (SCSI)
هارد اسکازی (SCSI)

هارد اسکازی (SCSI) در حال حاضر به ۲ شکل مورد استفاده قرار می گیرد، ۸۰ پین و ۶۸ پین. البته در برخی دستگاههای قدیمی تر به صورت ۵۰ پین Fast نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

هارد اسکازی (SCSI) با ۶۸ پین به صورت ثابت درون سرورها و کیس کامپیوترهای شخصی نصب میشود و همانند کارهای ۸۰ پین قابلیت تعویض در زمان روشن بودن سرور را ندارد.

معمولا در دنیای دخیره سازی و تجهیزات آن نسبت تولید هاردهای ۸۰ پین به ۶۸ پین به صورت ۹۰ به ۱۰ درصد می باشد و عمده هاردهای اسکازی تولید شده توسط تولیدکنندگان مطرح هاردیسک به صورت ۸۰ پین یا HotPlug می باشد. 

ههارد اسکازی (SCSI) با ۸۰ پین به صورت plug & play درون رک های سرورها قرار میگرد و مکانیزم و طراحی آن به صورتی است که شما بتوانید بدون وقفه در کار سرور و خاموش روشن کردن سرور هارد معیوب را قطع کنید و هارد جدیدی به مجموعه Raid اضافه نمایید. 

اسکازی چیست؟ 

SCSI یا Small Computer System Interface که به صورت “اسکازی” تلفظ می شود مجموعه ای از استاندارهای رابط های موازی است که توسط American National Standards Institute یا به اختصار ANSI برای اتصال پرینتر ها، هارد دیسک ها، اسکنر ها و برخی سخت افزار های دیگر به کامپیوتر، طراحی شد.

SCSI اطلاعات را به طور موازی انتقال می دهد. از مزیت های آن می توان به امکان اتصال چندین دستگاه به یک پورت SCSI اشاره کرد.

هارد اسکازی (SCSI) مانند ATA و SATA دارای نسخه های مختلفی است. اولین نسخه آن در سال 1986 برابر با 1365 شمسی توسعه یافت.

انواع پورتهای هارد اسکازی (SCSI)

هارد اسکازی
انواع پورتهای هارد اسکازی (SCSI)